Spørgsmål & Svar

Vi har samlet nogle af de ofte stillede spørgsmål sammen og forsøgt at give et svar her, der kan hjælpe dig med at få et indtryk af Struer Fri Fagskole.
Har du andet, du mangler svar på, er du naturligvis altid velkommen til at kontakte os.

En fri fagskole er en type skole, der tilbyder praktisk orienterede uddannelser for unge og voksne.

Skolen fokuserer på personlig og faglig udvikling gennem erhvervsrettede fag - det vil sige fag, der lærer dig færdigheder til specifikke jobs, eksempelvis indenfor gastronomi, håndværk og omsorg.

Undervisningen hjælper dig med at blive klar til videre uddannelse eller job.

Frie fagskoler er kendt for at have en fleksibel og elevcentreret tilgang, hvor undervisningen tilpasses dine behov og interesser.

Skoleåret kører fra juli til juni, men du kan starte dit ophold, når det passer dig, hvis vi har et ledigt værelse.

Du skal være fyldt 16 år eller har afsluttet 9 års skolegang (du behøver ikke at have taget/bestået afgangsprøverne).

Der findes forskellige tilskudsordninger, som gør, at prisen for et ophold er individuel. Ring til os og hør nærmere om netop dine muligheder.

Kost og logi inkluderer alle måltider og et personligt eller delt værelse. Betalingen dækker også studieture og en række events i løbet af skoleåret.

De fleste bor på eneværelse.

Vores køkken sørger for varierede og nærende måltider, som både er sunde og lækre. Vi inddrager også gerne eleverne i madlavningen!

Ja, vi tilbyder lektiehjælp og støtte til projekter. Vores lærere er dedikerede til at hjælpe dig med at nå dine faglige mål.

Vi forstår, at alle har brug for en pause en gang imellem. Snak med os, og vi finder en løsning sammen.

Skoledagen starter normalt kl. 8.30 og slutter omkring kl. 15.30. Der kan dog være variationer afhængigt af din linje og særlige projektdage.

Du har mulighed for at følge et eller flere af skolens valgfag og dyrke dine interesser i din fritid, fx håndbold, fitness osv. Ligesom du kan bruge byen og dens tilbud.

Struer Fri Fagskole er forpligtet til at støtte alle elever, inklusive dem med særlige behov. Vi opfordrer dig til at kontakte os inden skolestart, så vi kan drøfte, hvordan vi bedst kan imødekomme dine behov.

Hvis du ønsker at skifte linje, anbefaler vi, at du taler med din vejleder så tidligt som muligt. Vi vil gøre vores bedste for at imødekomme dit ønske, afhængigt af ledige pladser og dine interesser.

På Struer Fri Fagskole lægger vi vægt på praktisk undervisning. Det betyder, at både linjefag og anden undervisning ikke bare foregår ved tavlen i klasseværelset men også i værksteder, på udflugter og med praktiske øvelser.

Efter afslutningen på Struer Fri Fagskole vil du have et solidt fundament af færdigheder og viden, som du kan anvende direkte i arbejdslivet eller som forberedelse til videre uddannelse. Vi tilbyder også vejledning omkring dine næste skridt, hvad enten det indebærer job, praktikpladser eller videreuddannelse.