Gastro & Natur

Lær at sammensætte smage og oplevelser, der gør indtryk

Kan du godt lide at lave mad og skabe oplevelser for andre?

Så kom med om bag facaden og se hvordan det foregår på hoteller, restauranter, festivaller og events.

På linjen Gastronomi og event lærer du om alt det, der ligger bag afholdelsen af en livlig festival, en travl aften i en restaurant og dagligdagen på kulturinstitutioner.

Denne linje er skræddersyet til dig, der drømmer om at forfølge en karriere som kok, bager, konditor, tjener, slagter, gastronomiassistent, fiskehandler eller ernæringsassistent.

Meget mere end mad

I undervisningen skal vi naturligvis i køkkenet og lære at lave lækker mad. Men du lærer også om planlægning, budget, indkøb, markedsføring og evaluering.

God mad handler nemlig om meget mere end det, der står på tallerkenen, efter indsatsen i køkkenet.

Du skal lære at tale til både mave, hjerte og hjerne - og derfor skal du ikke bare lære at lave lækker mad, skal også lære om sundhed, kvalitet, og bæredygtighed.

Det kræver samarbejde, kreativitet, et køligt overblik og sans for detaljer at planlægge og gennemføre events. Og du får lov at prøve dine evner af, når vi sammen planlægger og afholder en række events både på skolen og i lokalområdet. Eksempelvis arrangerer vi ture for hele skolen og vores årlige høstmarked.

Undervisningen indeholder også klassiske fag som dansk, engelsk og matematik - og vi trækker meget gerne vores praktiske arbejde ind i disse fag, så du træner mange færdigheder på én gang.

FAQ

På Gastro-linjen dykker du ned i kulinariske teknikker, madkultur, og ernæring. Du vil lære alt fra grundlæggende kokketeknikker til avanceret madlavning, præsentation af retter, og bæredygtighed i køkkenet. Vi udforsker også forskellige køkkener fra hele verden, hvilket giver dig en bred viden og forståelse for international gastronomi.

Denne linje er perfekt for dig, der brænder for madlavning og drømmer om en karriere inden for gastronomien. Hvis du elsker at eksperimentere i køkkenet, ønsker at forstå mere om madens verden, og drømmer om at blive kok, cater eller arbejde inden for fødevareindustrien, så er Gastro-linjen noget for dig.

Undervisningen på Gastro-linjen er meget praktisk orienteret. Du vil bruge en stor del af din tid i køkkenet, hvor du arbejder med forskellige råvarer og teknikker. Der vil også være teoretisk undervisning i ernæring, fødevaresikkerhed, og madkultur, som vil give dig en dybere forståelse af gastronomi. Vi har også gæsteundervisere fra branchen og arrangerer ekskursioner til restauranter, producenter, og andre relevante steder.

Det er ikke et krav at have erfaring med madlavning, men en passion for mad og et ønske om at lære er vigtigt. Vi starter fra de grundlæggende færdigheder og bygger din viden og kompetence op gennem linjen.

Efter Gastro-linjen vil du være rustet til at starte din karriere inden for gastronomien. Du kan eksempelvis arbejde som kok, cater, i fødevareindustrien, eller måske starte din egen virksomhed inden for mad og drikke. De færdigheder, du lærer, kan også anvendes i mange andre sammenhænge, hvor mad og ernæring spiller en rolle.

Det sociale liv på Gastro-linjen er fyldt med fælles madoplevelser, hvor du og dine medstuderende sammen udforsker og deler jeres passion for mad. Ud over de daglige måltider, som I selv er med til at tilberede, vil der også være fælles arrangementer, madklubber, og konkurrencer, hvor I kan udfolde jeres kreativitet og kulinariske færdigheder.