Endelig klar til drømmeuddannelsen

Til efteråret starter Lotte på UCH med delikatessemedarbejder som målet. Men det var ikke selvskrevet at det skulle gå sådan, for Lotte er ikke gået den lige vej.

I dag er Lotte en glad ung kvinde med mod på livet, styr på karriereplanerne, og ikke mindst et aktivt fritidsliv. Hun trives godt på EGU med Center for Sundhed som praktikplads, og nyder at glæde medarbejderne der med en lækker kantineordning. En bestyrelsespost i hendes klub; Unge for Ligeværd, fylder i fritiden, sammen med veninderne.

Hårde skoleår
Spoler vi nogle år tilbage, er denne fremtid imidlertid ikke synlig for Lotte. Lotte har haft nogle udfordrende skoleår der hverken bogligt eller socialt har været særligt positive og hvor hun følte sig meget udenfor. Lotte stammer en del, hvilket hun blev mobbet med i skolen, så det der med veninder var derfor ikke nemt. Desuden var det specialklasse hele vejen, og først i 9 klasse blev hun diagnosticeret med den ordblindhed der forklarede hendes skriftlige udfordringer.

Udfordringer i rette mængder
I samarbejde med Ungdomsuddannelsesvejlederen blev det besluttet at et ophold på Struer Fri Fagskole ville give god mening for Lotte. Lotte var først meget imod den plan, dels kunne hun ikke se ideen med opholdet og dels var hun ikke god til at være væk hjemme fra og led hurtigt af hjemve.
Lotte mente bestemt hun skulle være dagelev på fagskolen, men hendes kontaktlærer udfordrede hende lidt, og inden året var Lotte kun hjemme i weekenden.

Det med vennerne var pludseligt ikke så svært
En stor del af det der gjorde forskellen for Lotte var det sociale: ” Jeg har altid følt at du var velkommen på Struer Fri Fagskole, uanset diagnose, handicap eller ej” fortæller Lotte om det særlige sammenholder der er mellem eleverne på Struer Fri Fagskole. ”Skolen har virkelig gjort meget for mig og jeg har fx stadig kontakt til nogle af dem jeg gik sammen med”.
Gennem opholdet på Struer Fri Fagskole blev Lotte også klar over at hun trives godt når andre omkring hende er glade, det gælder både vennerne men også kollegaerne. Det betyder meget for hende at hendes arbejde i kantinen bringer glæde til kollegaerne i de andre afdelinger.

Madlavning har altid været en interesse
Jeg har altid bedst kunnet lide at arbejde med mine hænder og være kreativ” siger Lotte og Gastronomi og Event linjen på Struer Fri Fagskole var derfor et perfekt match. Her, som i de andre erhvervsfag, er der fokus på det praktiske. I de to ugentlige linjefagsdage arbejdes og undervises der i køkkenet.
Jeg har altid godt kunne tænke mig at lave mad, og det blev der sat streg under på Struer Fri Fagskole” fortæller Lotte, og på skolen udviklede interessen sig også til stolthed over at kunne et fag.
Lotte fik også lov til at hjælpe skolens køkken og særligt én oplevelse står tydeligt for Lotte: I forbindelse med et fællesspisningsarrangement hjalp hun serviceleder Per Holst-Hansen med at udskære kød til buffeten. Det at servere for andre udefra, være en del at et team der samarbejder. Det løftede hendes selvtillid og blev et vendepunkt for hende.

I dag er det et par år siden Lotte forlod Struer Fri Fagskole, men opholdet er fortsat tydeligt i hendes hukommelse. ”Min kontaktkærer havde bare det der skulle til for at få skubbet mig i det rigtige sted hen. Jeg ved ikke hvor jeg ellers skulle havde fået alt det som jeg fik på Struer Fri Fagskole