ofte stillede spørgsmål

Vi har samlet nogle af de ofte stillede spørgsmål sammen og forsøgt at give et svar her, der kan hjælpe dig med at få et indtryk af Struer Fri Fagskole. Har du andet, du mangler svar på, er du naturligvis altid velkommen til at kontakte os.

Fordi vi har mere praktisk undervisning. En tredjedel af undervisningen på en Fri Fagskole er praktisk.
Struer Fri Fagskole er desuden en lidt mindre skole, og det betyder fx, at vi underviser i små hold.

Hvis du bor i nærheden af skolen, kan du også komme som dagelev.

Det betyder, at både linjefag og anden undervisning ikke bare foregår ved tavlen i klasseværelset men også i værksteder, på udflugter og med praktiske øvelser.

Nej det er forskelligt, fx er mandag og tirsdag linjefagsdage, hvor man arbejder med sit linjefag hele dagen. Desuden handler et Fri Fagskoleophold om at støtte dig, hvor du er. Så derfor passer Struer Fri Fagskole også godt til elever med behov for fx inklusion og specialundervisning.

Du har mulighed for at følge et eller flere af skolens valgfag og dyrke dine interesser i din fritid, fx håndbold, fitness osv. Ligesom du kan bruge byen og dens tilbud.

Ja, det kan man godt, hvis ikke man tidligere har bestået en prøve på samme niveau.

På Struer Fri fagskole bor de fleste på eneværelser.

Man kan kun have midlertidig postadresse på skolen. Det er ikke muligt at have en fast folkeregisteradresse på skolens adresse.

På Struer Fri Fagskole hjælper vi dig med at finde DIN vej til fremtidig uddannelse eller beskæftigelse. Vi finder i fællesskab ud af, hvad du er god til og glad for at arbejde med, og finder den bedste vej fremad derfra.

Ja, vi synes det er bedst, hvis vi mødes og får et indtryk af hinanden. Ring på 9785 0822, så finder vi en tid til, at du kan komme på rundvisning. Du kan også besøge skolen, når vi har åbent hus to gange årligt.

Struer Fri Fagskoles skoleår kører fra juli til juni, men du kan starte dit ophold, når det passer dig, hvis vi har et ledigt værelse.

Der findes forskellige tilskudsordninger, som gør, at prisen for et ophold er individuel. De fleste ender med en egenbetaling på mellem 2850 kr./mdr – 3300 kr./mdr, afhængigt af linje. Ring til os og hør nærmere om mulighederne.

Det er lidt forskelligt, om man går her ét eller flere år. Hvis det giver god mening for din udvikling, så bliver du her måske mere end ét år. Nogle gange ender det med, at man går videre, fx til uddannelse midt i et skoleår, fordi det giver bedst mening.

Du kan komme på Struer Fri Fagskole, når du er fyldt 16 år eller har afsluttet 9 års skolegang (du behøver ikke at have taget/bestået afgangsprøverne).