Historien kort fortalt

Struer Fri Fagskole har nu i mere end seks årtier budt på rigtig megen udvikling.

Hvis man kigger tilbage igennem skolens historie, er det faktisk muligt
at trække en rød tråd hele vejen fra begyndelsen i 1955 og frem til i dag.
I starten handlede det meget om at styrke uddannelsen for unge kvinder,
mens det i dag handler om at styrke den for alle.

Det er en tradition at gøre tingene i praksis inden for vores skoleform,
og så har vi jo også mad-delen med endnu. Hele det fundament har vi nu
koblet sammen med livsoplysningsdelen, og det er det, vi viderefører
og nu har bredt ud til en større faglighed.

150703_SPP_0019
Juni - 2020
Det går jo godt...

Skolen fylder 65 år i år den 3. november og gør klar til endnu en udvidelse. Der er venteliste, og der skal tænkes kreativt for at sikre værelser til alle eleverne, så i første omgang klarer vi det med beboelsesmoduler, der opstilles midlertidig. Vi vil også gerne have flere aktiviteter som E-sport og golf .

Vi har nu 46 elever til året 20/21.

.
Juni - 2020
juni - 2019
Flere linjer
Vi har tilføjet en ny linje - Grafik og dekoration. Det er her, man kan udfolde sit kreative gen - vi arbejder med bl.a. farver & former, design & indretning og layout & fotobehandling.
juni - 2019
Oktober - 2018
Nyt navn
Bliver godkendt som kombinationsskole.
Nyt navn: Struer Fri Fag- og Højskole. Livsstilkurserne omdannes til Højskolekurser og Den Frie Fagskole er fortsat i vækst.
Oktober - 2018
game design 5
August - 2017
Game design linje
Året hvor Game design linjen indføres. Vi er den eneste af fagskolerne, der har denne linje, og vi indleder et samarbejde med Grenå Game College omkring brobygning og praktikforløb.
August - 2017
_L9A5296 web
August - 2015
Loven om Frie Fagskoler
Loven vedtages af et enigt Folketing. Skolen udvikler nye brancher; Industri, Håndværk, Gastronomi og Care.
August - 2015
August - 2012
Skolen udvider
StruerSkolen køber naboejendommen Aalkjærsminde Plejehjem, Skrænten 4. Kapaciteten udvides fra 15 til 38 sengepladser.
August - 2012
2000 - 2014
Fremtiden ligger i fortiden

På tærsklen til årtusindskiftet blev det erhvervsrettede sigte igen tonet en smule ned. Det alment dannende kom på ny i højsædet blandt andet i form af, at skolen nu kunne tilbyde 10. klasse. Ledig kapacitet og værdi-fællesskab omkring organisationens fokus på sundhedsfremme, sund mad, madværksteder, og sundhedspædagogik gjorde, at man oprettede livsstilskurser i Struer.

Vi oprettede nye linjer: Varigt Vægttab og Form til Job. Voksne kursister kom fra hele landet. Fælles for kursisterne var, at de ikke var i job og var overvægtige.

2000 - 2014
1975 - 2000
Det erhvervsrettede og drengene kom til

I denne periode kom der et mere erhvervsrettet sigte på Struer Husholdningsskole, som i 1975 også skiftede navn til Struerskolen.
Det blev muligt at uddanne sig til køkkenassistent og køkkenleder, og der begyndte at komme flere drenge i skoleformen.

Kvindekulturen var dog stadig den dominerende.

1975 - 2000
1955 - 1975
Husholdningsskolen
Det, der i dag hedder Struer Fri Fagskole, var i denne periode en traditionel husholdningsskole, hvor hjemlige gøremål var omdrejningspunktet for undervisningen. Man kunne få sig en husmoderuddannelse, og det var derfor mest for piger. Ro, renlighed og regelmæssighed var kodeordene på det, der dengang hed Struer Husholdningsskole.
1955 - 1975