Historien om Rasmus

Man kan godt sige, at det skete ved et tilfælde. Han vidste nemlig ikke noget som helst om Game Design, da han rykkede ind på Struer Fri Fagskole for tre år siden. I dag er interessen for programmering- og udvikling af computerspil dog blevet noget af det, der fylder mest i 20-årige Rasmus Bay Thomsens liv. Et liv, der tidligere har været præget af uro omkring, hvad fremtiden skulle bringe.

Fra hobby til fremtidig levevej
“Jeg havde aldrig overvejet, at jeg skulle have en fremtid inden for Game Design, før jeg satte mig foran computeren her og fandt ud af, at jeg synes, det er rigtig sjovt”, fortæller Rasmus om den oplevelse, der for tre år siden førte til, at han i dag bruger en stor del af sin tid på programmering af computerspil. Efter en årrække i folkeskolens specialklasse, et par år på efterskole og et kortvarigt højskoleophold endte Rasmus i Stuer, hvor han i dag betragtes som et helt perfekt eksempel på, hvor stor betydning et ophold på en Fri Fagskole kan have for eleverne. Her får han dagligt undervisning i Game Design, der har givet ham de kompetencer, der har ført til, at han i dag går med en drøm om en fremtidig levevej inden for programmering af spil.

Game changer
Selvom interessen for computerspil, og hvordan de er opbygget, i dag er stor, så har det altså ikke altid været sådan. Da Rasmus kom til Struer Fri Fagskole vidste han nemlig ikke noget som helst om hverken programmering, grafik eller spilmekanikker. Alligevel er han i dag blevet så dygtig inden for faget, at han godt tør omtale sig selv som en af de bedste i sin klasse. Og netop det at turde sige højt, at han er god til noget, er bare én af de mange andre ting, Rasmus har lært, siden han kom til Struer for tre år siden: “Den Rasmus, der flyttede ind her i sin tid manglede både selvtillid og selvværd”, fortæller han og fastslår, at han har gennemgået en stor udvikling Også i andre sammenhænge: “Da jeg begyndte her, havde jeg svært ved at interagere med andre mennesker. Men så blev jeg for eksempel kastet ud i gruppearbejde med andre elever, og det vækkede noget mod i mig, så min sociale sammenhæng er blevet rigtig god. Nu kan jeg snakke med alle på skolen uden problemer, og jeg prøver også at hjælpe, hvis jeg kan se, at der er andre, der har det, som jeg selv havde det engang”, fortæller Rasmus og tilføjer at opholdet på Struer Fri Fagskole på mange måder har været en game changer for ham: “Tidligere har jeg haft et meget negativt syn på det hele. Det har jeg glemt alt om. Det sidder ikke i mig mere”.

Fokus på den enkelte
Fokus på Rasmus En af visionerne på Struer Fri Fagskole er at motivere eleverne til at komme videre i uddannelsessystemet og dermed klargøre dem til et fremtidigt arbejdsmarked. Derfor har man, fra skolens side, et stort fokus på behovet hos den enkelte elev. Spørger man Rasmus, har han et meget specifikt mål i fremtiden: Efter sit ophold i Struer drømmer han om at skulle videre på Game College i Grenå, hvor han vil uddanne sig til spiludvikler på Game IT-linjen. Og med sådan et mål er det ikke helt ligegyldigt for ham, at Struer Fri Fagskole netop har fokus på individuel udvikling og støtte til eleverne. For at blive optaget på Game College i Grenå skal Rasmus nemlig først bestå en optagelsesprøve og tilegne sig færdigheder i fysik og kemi – fag, han ikke har nogen erfaring med fra tidligere skolegang. Som et led i Rasmus’ ophold i Struer har man derfor valgt at tilbyde undervisning i de adgangsgivende fag – kun til Rasmus: “Det, at skolen tilrettelægger undervisning særligt til mig, så jeg har mulighed for at få min drømmeuddannelse gør, at jeg føler mig set og hørt”, fortæller Rasmus og tilføjer, at den støtte, han oplever i Struer, har givet ham en større tro på sig selv og på, at han har valgt den rigtige vej fremadrettet. Han fortæller, at det også kommer til udtryk gennem den måde, skolen helt generelt lader eleverne være medbestemmende, når der skal træffes beslutninger – eksempelvis, når der skal afholdes prøver, og eleverne selv kan være med til at bestemme rammerne: “Her bliver jeg lyttet til. Her bliver jeg taget seriøst”, fortæller han.

Behøver ikke være bedst
Selvom Rasmus’ ophold på Struer Fri Fagskole både har givet ham nye venner, en større tro på sig selv og et klart mål for fremtiden, fortæller han, at noget af det vigtigste, han tager med, når han skal videre, er en erkendelse af, at man ikke altid behøver at hige efter at være den bedste til alt. Han beskriver sig selv som et inkarneret konkurrencemenneske, der altid har kæmpet for at være nummer ét – og at det, at han har fundet sig til rette i en hverdag med fokus på computerspil har ændret hans holdning til, hvad der er vigtigt i livet: “Nu er det vigtigt for mig at være god til det, der betyder noget for mig. Det er ikke vigtigt, at jeg er den bedste til matematik, men det betyder noget for mig at være god til Game Design” fastslår Rasmus.

Artikel fra de Frie Fagskolers Magasin 2020