Ikke bare på vej, men på rette vej

Nicklas bruger dagen på landvejen – Han har fundet sin uddannelsesvej via praktik og job, som han fandt gennem sit ophold på Struer Fri Fagskole. Og det med vejen skal faktisk tages ret bogstaveligt, for Nicklas befinder sig på vejen det meste af dagen.

Planen er en karriere indenfor transportbranchen. Det er ikke usandsynligt at han gerne vil blive i firmaet hvis der er mulighed for det, han trives og har en god chef. Men hvis han nu får Lastbilkørekort, ”… så vil det jo også være fedt at prøve det af” siger han.

Når opgaverne kan passes til
Hos Bjørn K Erhverv i Esbjerg kører Nicklas og afhenter pakker, en opgave der passer ham godt ”Jeg har prøvet flere af opgaverne i firmaet, og det er den her der passer mig bedst” siger Nicklas ” Det er rimeligt simpelt og med en god rutine og det passer mig godt”. Han startede i virksomheden i praktik, fik job og har underskrevet en uddannelsesaftale.
Hvis man ikke lige ved det, er det ikke til at se det, men Nicklas har en diagnose og derfor har han haft lidt ekstra udfordringer med at finde sin rette hylde når det kom til uddannelse og job.
Folkeskolen var ikke en succesoplevelse rent fagligt. Det gik bedre på den efterskole hvor han gik efterfølgende, men hvad skulle der så ske?

Få prøvet forskellige ting af i virkeligheden
På Struer Fri Fagskole var der mulighed for at teste evnerne og interesserne af, desuden var det en kostskole som han var vant til fra efterskolen, men med en anden alder der passede ham bedre
Det har været rimelig godt, eller mega godt faktisk” siger han om tiden på Struer Fri Fagskole. Jeg fik styr på de ting jeg gik og bøvlede med – Der blev taget hånd om det og jeg fik mulighed for at prøve nogle erhvervsfag.

I fagskolens erhvervsfag arbejdes der i praksis og Nicklas startede først på skolens Gastro-linje. Madlavningen fangede ham dog ikke, så han skiftede til håndværkslinjen hvor det var et bedre match og endte i flere praktikker i løbet af tiden på skolen.

Får også venner undervejs
Fagligheden var heller ikke det eneste der fik et løft: ”ja og så fik jeg jo nogle gode venner, og en kæreste” smiler Nicklas. Sammenholdet mellem eleverne på skolen er godt, og rummeligheden er stor.
Spørger man Nicklas hvad det bedste var ved Struer Fri Fagskole er han dog ikke i tvivl: lærerne.
Nicklas har brugt lærerne til at snakke med og finde ud af hvordan han kunne håndtere forskellige udfordringer, og så er han fortsat med at bruge de gode råd i hans videre færd.
”Det er nok en af grundene til at jeg har klaret mig så godt som jeg har, at jeg har fået al den støtte” siger han. Lærerne, og særligt hans kontaktlære, har været det vigtigste faktor for Nicklas i forhold til at give ham en retning og finde sin vej.

Det betød også meget for ham at hans plan blev lagt og rettet løbende i samarbejde med ham selv og det, der gav god mening for ham. Faktisk var det også hans kontaktlærer der spottede muligheden for en fremtidig levevej: Hun spurgte Nicklas om det kunne være en ide at blive chauffør? Han kunne jo godt lide at køre…Og det kan han. Han trives i FGU’en, hos Bjørn K Erhverv og har planer om at tage lastbilkørekort i skoleperioderne.