Jasmina fik en pause fra uddannelsesplanen og blev sikker på sit valg for fremtiden.

Jasmina Fonnesbæk Kristensen er fra Bording og efter 9. klasse var hun i tvivl om hvilken uddannelse hun skulle vælge.
– Jeg havde ikke umiddelbart lyst til gymnasiet, selv om jeg havde muligheden. Det var for teoretisk og bogligt, og jeg var ikke klar. Jeg kunne heller ikke se mig selv på en stor efterskole i firesengsværelser med mennesker og fællesskab døgnet rundt.

Så jeg brugte min vinterferie på at lede efter noget spændende. Struer Fri Fagskole havde en størrelse og en kreativ linje, som jeg synes lød spændende, og så var der eneværelser, altså en mulighed for også at være sig selv. Det lød lige som noget for mig.

Selv om vi har haft uddannelsesplaner fra 7. klasse, synes jeg bare det stresser og giver ikke en rigtig afklaring – og én uges praktik om året giver heller ikke rigtigt et godt svar på, hvad man skal vælge. Jeg   havde en ide om, at jeg vil arbejde kreativt, men havde brug for mere afklaring og tid at finde en motivation til i hvilken retning, jeg skulle.

Jeg valgte Krea-linjen på Struer Fri Fagskole for her var mulighed for at prøve en hel masse ting af. Vi har lavet smykker, brændt raku, lavet papir, indrettet værelser på højskolen og der har været masser af team-projekter, hvor vi laver tingene sammen.

Opholdet har fulde ud levet op til forventningerne. Jeg har fået rigtigt mange gode venner – vi kommer jo tæt på hinanden, når man er sammen døgnet rundt. Det er også bare fantastisk med eneværelser, hvor man kan trække sig tilbage, når man har brug for det. Det var et af de punkter, der virkelig trak for mig, da jeg tjekkede skolerne.

Man får også et særligt forhold til sine lærere på en mindre skole som denne – især kontaktlæreren, som er den man kan gå til med sine udfordringer, og som man har mest kontakt til. Selv hvis læreren forlader skolen, bevarer man kontakten. Jeg skriver stadig sammen med min gamle kontaktlærer.

Jeg synes, jeg har lært en masse – også på det personlige plan. Bl.a. har jeg fundet ud af at jeg ikke er kræsen. Her lærer man at være åben for noget nyt, og vi har fået meget dejlig mad. Undervejs har jeg også lært at vaske mit eget tøj og være mere sikker og selvstændig i de beslutninger, jeg tager.

Jeg har fået rigtig meget ud af opholdet her og har besluttet mig for at starte på uddannelsen som Mediegrafiker i Ikast. Nu er jeg helt sikker i min beslutning. Det føles rigtigt, og jeg er super motiveret for at komme videre. Det var jeg ikke klar til efter 9. klasse, så det år her på Struer Fri Fagskole har givet mig rigtig meget. Nu bliver det så spændende, om jeg kan finde ud af at bo hjemme igen.

…………….

Struer Fri Fagskole var det der fungerede for Jasmina og vi har mange gode historier med tidligere elever, der har fundet deres fremtid efter et ophold på skolen.
Vi, på fagskolen, er rigtig gode til at støtte de unge, som blot skal bruge lidt ekstra for at finde vejen. Vores kostskoleform giver mulighed for at arbejde helhedsorienteret med eleverne, uanset om det er faglige, personlige eller sociale udfordringer der fylder. Og uanset om det er motorvejen eller Margueriteruten mod uddannelse. For yderligere information, rundvisning og optag, kontakt afdelingsleder Rasmus Hansen på rasmus@struerfrifagskole.dk eller, fra 4/8, på tlf. 2146 4860