Kan man blive god – selv om man sov folkeskolen væk?

Kan man blive så god til sit job at alle synes man skal videreuddanne sig, selvom man sov alle timerne væk i folkeskolen?  Ja, det kan man – Nogen skal bare bruge lidt mere tid og en snoet vej, for at finde den rigtige vej frem. Sådan et menneske er Alex.


Foto: Creativ Company

I dag kan Alex selv se sit talent, men sådan har det langt fra altid været.

Hvad skal jeg på Struer Fri Fagskole?

Historien om Alex starter i folkeskolen og han husker ikke den tid for noget positivt, tvært imod var depression på tale og Alex’ engagement bestod i at lægge sig til at sove i alle timerne.
De voksne i Alex’ liv blev derfor enige om at der skulle ske noget, og at Struer Fri fagskole nok var stedet der kunne gøre en forskel for Alex.

Men Alex synes ikke det var positivt til at begynde med, ikke fordi lærerne ikke prøvede…

Når man kiggede rundt, så var det her måske en af de mere realistiske steder at smide mig hen, men jeg gemte mig mest på værelset i starten, ville ikke rigtig have noget med nogen af gøre
Alex Pedersen

Lærerne insisterede at blive ved med at prikke til Alex, ikke for meget og ikke for lidt, og lige så stille begyndte det at virke.

 ”Det var de gode til, de var meget hensynsfulde. Men det hjalp til at få mig til at slappe af og få styr på tankerne, og så kunne jeg tage tingene i bidder for det havde jeg virkelig brug for dengang. Jo længere tid jeg var her, jo bedre gik det… og så begyndte jeg at blive her mere og mere og indimellem blev jeg her også i weekenden.”
Alex Pedersen

Det gav altså pote med flere ressourcer i undervisningen, og med lærere, der var til stede hele tiden. Alex fik mere og mere overskud til at deltage, både i undervisningen og i fritiden med kostskolelivet.
Da Alex startede var det midt i et skoleår, så det sociale var lidt svært at falde ind i, men da det nye skoleår startede, besluttede han sig for at gøre en indsats.
Alex fandt en god kammerat gennem den fælles interesse for erhvervsfaget Game Design. De to unge kunne støtte hinanden i både det faglige og det sociale, og så kunne de efterhånden som selvtilliden voksede også tale fremtid og uddannelsesmuligheder sammen.

En uddannelse til Alex?

Selvom erhvervsfaget hedder Game Design er der flere karriereveje med IT i fokus.
Alex’ vejleder, nu afdelingsleder Rasmus Hansen, havde derfor en ide om at Alex kunne trives på IT-supporter uddannelsen.

”Jeg var vældig imponeret, for det var der ikke nogen i folkeskolen der havde fortalt mig, at det var en mulighed, så hvis det ikke var fordi jeg kom herud (Struer Fri Fagskole, Red.), så havde jeg jo nok ikke fundet den rigtige uddannelse.”
Alex Pedersen

Det viste sig at være godt set, for uddannelsen passede perfekt til Alex.

”Du fatter ikke hvor heldig jeg var med at Rasmus fandt ud af at der var den erhvervsuddannelse, for hvis jeg ikke endte på den erhvervsuddannelse, så havde jeg nok ikke taget en uddannelse.
Fordi erhvervsuddannelsen er så målrettet mod det jeg interesserer mig for”.

Alex

Når man tænker på den her måde, hvor meningsfuldhed er så vigtig for engagementet, så er folkeskolen det sværeste sted at være fordi det er så generelt, og uddannelse bliver kun nemmere jo mere specialiseret de er pga. den faglige interesse.
I Erhvervsfaget Game Design oplevede Alex, som så mange andre, at hans evner indenfor IT blev værdifulde i en skole- og på sigt en arbejdssammenhæng.

Alle de timer jeg har siddet ved min computer og der ikke er nogen der har forstået hvad jeg har lavet, det har rent faktisk værdi det er faktisk noget jeg kan komme til at leve af
Alex Pedersen

Netop fordi det var en erhvervsuddannelse var der en god fordeling mellem det praktiske og faglige indhold, og den almindelige skoleundervisning. Fordelingen og fokus på det faglige, er nøglen til Alex’ motivation.

Er den god nok?

En af Alex’ udfordringer var at undervurdere sig selv. Hvis han ikke var sikker på at noget ville gå godt, så prøvede han at overbevise andre om at det slet ikke ville gå. Da han startede på Fagskolen var mindre end perfekt ligegyldigt. Men grænserne rykkede sig, og nu er det ok at være ok.

Alex var i en periode også træt af lærerne på Herningsholm fordi de bad ham hjælpe de andre elever når han var godt med og nogle gange langt foran. 

Rasmus Hansen, Alex’ tidligere vejleder og nu afdelingsleder på Struer Fri Fagskole byder ind og mener det giver rigtig god mening at få Alex til at hjælpe de andre og siger:  ”det jeg kender til dig, det er at du har meget nemmere ved at se hvad du ikke kan, end hvad du kan. Så når det er dig der hjælper de andre så bliver du mere opmærksom på hvad det er du kan som de andre ikke kan.”

Fagligheden i fokus

En af grundene til at det gik så godt da Alex kom på Struer Fri Fagskole var at han var god til at lære alt det der interesserede ham, og når det tipper med vægten på interessefelter, så bliver resten mere spiselig fordi det ligesom er en betingelse for at dyrke interessen.

Det havde Rasmus set: ”Fordi i starten da du kom her Alex, da troede du at du gerne ville holde pause fra alting, og så ville du egentlig ikke holde pause fra Game design.  Og så fandt du ud af at de andre ting var et nødvendigt ”onde” for at komme igennem game design, eller for at komme til at arbejde med det her som du gerne ville.

Rasmus fortsætter: Det der med pause så vi (lærerne, red.) mere som en mangel på mening, end som et reelt ønske om pause.” ”Det har det altid været” siger Alex.

Behovet for pause er forsvundet og da der skulle afvikles ferie under corona-nedlukning kunne Alex ikke vente med at komme tilbage til sit arbejde.